Alt textChillies representing burning sensation from heartburn

Brandend maagzuur behandelen

Wat kun je doen om brandend maagzuur te voorkomen?  

Tas

Rennie werkt snel en effectief bij brandend maagzuur en zuur gerelateerde maagklachten. Wanneer brandend maagzuur optreedt, geeft Rennie snel verlichting.

Rennie is een maagzuurbinder met een lokale werking, direct en alleen in de maag. Rennie wordt niet opgenomen in het bloed. Rennie zet overtollig maagzuur snel en effectief om in water en andere lichaamseigen stoffen.

Rennie is een zelfzorggeneesmiddel dat je met een gerust gevoel dag en nacht kunt gebruiken.

Lees meer over alle Rennie producten.

Wat kun je doen om brandend maagzuur te voorkomen?

Iedereen heeft weleens last van brandend maagzuur. Hier zijn wat tips om de klachten te verlichten:

  • Ga de eerste drie uur na het eten niet plat liggen. De productie van maagzuur is dan het hoogst. Als je rechtop zit, helpt de zwaartekracht je om je maaginhoud en het maagzuur op zijn plek te houden.

  • Heb je meer last van brandend maagzuur na het sporten, drink dan ruim water. Dit zorgt voor betere hydratatie en spijsvertering. Het beste is om tenminste twee uur te wachten na het eten voor dat je gaat sporten.

  • Voorkom het dragen van strakke kleding rondom je taille, wat kan drukken op je buik en brandend maagzuur kan veroorzaken.

  • Vet(tig) eten kan brandend maagzuur veroorzaken. Probeer daarom dus mager vlees en kleinere maaltijden en neem kleine hapjes en kauw je eten goed, om zo je klachten te voorkomen. Ook is het waarschijnlijk goed om zure voedingsmiddelen te vermijden, zoals grapefruit, sinaasappel, tomaten en azijn, maar ook gekruid eten. Alcohol, cafeïne en koolzuurhoudende dranken (vooral cola) kun je ook beter overslaan.

  • Bij iedereen zijn de oorzaken en symptomen van brandend maagzuur weer net anders. Het kan je helpen om een dagboekje bij te houden, om er zo achter te komen wanneer en bij welk eten je klachten optreden.

Tips om brandend maagzuur 's nachts te verminderen:

  • Leg bij het slapen je hoofd wat hoger (op een dikker kussen). In deze houding voorkom je dat het maagzuur naar boven komt.

  • Drink  eens wat kruidenthee voor het slapen gaan - gember, kamille of paardenbloem brengen de maag tot rust.

  • Let goed op wat je kort voor het slapen gaan eet en drinkt; alcohol kan de sluitspier tussen je maag en je slokdarm wat verslappen, waardoor je last kunt krijgen van zure oprispingen. Probeer ook zoveel mogelijk vet eten, cafeïne en koolzuurhoudende dranken te vermijden in de avond.

  • Zorg voor het slapen gaan te ontspannen. Stress kan maagklachten zoals brandend maagzuur veroorzaken.. Neem bijvoorbeeld een warm bad of lees een goed boek. Schakel apparaten zoals je smart phone minimaal een uur voor het slapen uit. Onderzoek heeft uitgewezen dat het blauwe licht van het beeldscherm de productie van het hormoon melatonine (dat er voor zorgt dat je slaap krijgt) onderdrukt.

Wil je meer weten over brandend maagzuur? Lees dan meer over de symptomen en oorzaken.