Tips to combat stress: the best activities you can do today

Tips om stress te lijf te gaan: de beste activiteiten waar je vandaag al mee kunt beginnen

Stress kan flink bijdragen aan maagklachten - des te meer reden om door gezonder te gaan leven stress de baas te worden.

1. krijg meer grip op stress

Stressvolle situaties kunnen ervoor zorgen dat je lichaam meer hormonen als cortisol en adrenaline gaat aanmaken.
Van oorsprong was dit een natuurlijk overlevingsmechanisme dat ons in staat stelde alert te zijn bij gevaar.
Echter, in de 21e eeuw komt het in het dagelijkse leven eigenlijk niet meer voor dat deze reactie op een stress situatie noodzakelijk is. Nog meer reden dus om deze overmatige stresshormonen om te zetten in stoffen die wél goed worden opgenomen door het lichaam.
Je hoeft echt niet urenlang te rennen of in de sportschool door te brengen om vooruitgang te boeken. Hier een aantal simpele dingen die je kunt doen om de druk te verminderen...


Woman meditating on yoga mat

Yoga:
Wist je dat yoga flink kan bijdragen aan het verminderen van maagzuur klachten?

Wandelen:
Zelfs een korte wandeling kan al helpen om je stress te verminderen. Je verbrandt je overmatige energie en je loopt letterlijk en figuurlijk even weg van de dingen die het je lastig maken.

Krachttraining:
Bij alle soorten fysieke activiteit komt endorfine vrij die je stress te lijf gaan. Hoe intensiever de activiteit, hoe groter het effect. Bij krachttraining, zoals gewichtheffen worden de spiervezels flink aan het werk gezet, waardoor grote hoeveelheden endorfine vrij komen.


2. Zorg dat je genoeg slaapt

Een tekort aan slaap is voor veel mensen een directe oorzaak van stress.
Zorg voor regelmaat en voldoende ontspanning voordat je naar bed gaat.

Maak je hoofd vrij van alle beslommeringen van de dag, door voor het slapen gaan te lezen of juist even helemaal niets te doen. Vermijd het gebruik van je telefoon of je laptop - dit zorgt er juist voor dat je moeilijker in slaap komt.
Probeer ook om iedere avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan, zodat je zowel lichamelijk als geestelijk went aan je vaste routine.

3. Breng tijd door met familie en vrienden

Of je nou samen de grote voorjaarsschoonmaak gaat doen of een spelletje doet maakt eigenlijk niet uit; tijd doorbrengen met familie of hechte vrienden vermindert je stress. Ook er eerlijk en open met hen over praten zal je helpen.

Het gaat er echter niet alleen om dat jij met hen over je stress praat. Door te luisteren naar wat hen bezig houdt en je vrienden of familie hierbij te helpen, zorgt er ook voor dat jij je weer beter gaat voelen.

Maak je je ernstig zorgen over jouw mentale of fysieke gesteldheid? Dan is het natuurlijk altijd goed om dit te bespreken met je huisarts.