Zwangere vrouw met brandend maagzuur

10 tips om brandend maagzuur te verminderen tijdens zwangerschap

Last van brandend maagzuur tijdens je zwangerschap?
Hoe herken je brandend maagzuur?
10 tips om je maagzuur klachten te verminderen

Last van brandend maagzuur tijdens je zwangerschap?

Zodra je zwanger bent, verandert je hormoonhuishouding, met soms brandend maagzuur tot gevolg. Dit wordt gelukkig vaak minder als je lijf zich heeft ingesteld op de nieuwe situatie, totdat je baby flink gaat groeien. Dan kan je maag in de verdrukking komen door je groeiende baarmoeder. Hierdoor wordt het maagzuur omhoog je slokdarm ingedrukt en dat geeft dat nare, brandende gevoel.

Wil je meer weten over maagzuur tijdens je zwangerschap? Lees dan dit artikel.

Hoe herken je brandend maagzuur?

Een brandend gevoel in je maag, je slokdarm, of achter je borstbeen? Een zurige smaak in je keel? Dat is brandend maagzuur, dat vanuit je maag je slokdarm wordt ingeduwd. Je kunt er op onverwachte momenten last van krijgen, niet alleen na het eten. Heel vervelend! Er zijn diverse klachten die ‘opkomen’ bij brandend maagzuur en ze kunnen ook verschillen per persoon. Wil jij advies dat past bij jouw klachten doe dan de Rennie symptomen checker en vindt in enkele eenvoudige stappen welk product jouw klachten kan verlichten.

Ga naar de Rennie Symptomen Checker

De Rennie Symptomenchecker kan je een goede indicatie geven van je klachten, maar is geen vervanging van het doktersadvies. Het is ontwikkeld om je te helpen de symptomen van zuurgerelateerde klachten of gasvorming in de maag of darmen te herkennen.

10 tips om je maagzuur klachten te verminderen

Je kunt brandend maagzuur tijdens je zwangerschap beperken door aanpassingen in je eetpatroon en leefstijl. Houd daarom deze leefregels en voedingsadviezen in acht: het kan je zeker helpen.

  • Vermijd gekruid en vet(tig) eten Vet(tig) eten en scherpe kruiden kunnen brandend maagzuur veroorzaken. Ook is het waarschijnlijk goed om zure voedingsmiddelen te vermijden, zoals grapefruit, sinaasappel, tomaten en azijn.
  • Drink tussen maaltijden door zo min mogelijk koolzuurhoudende dranken, koffie (cafeïne), gewone thee en zuur vruchtensap kun je ook beter overslaan. Probeer tijdens het eten niet te veel te drinken. Dit verdunt je maagzuur, waardoor het minder effectief wordt. Drink in plaats daarvan tussen de maaltijden door.zwangere vrouw drinkt water tegen maagzuur
  • Eet vaker en kleinere porties Probeer 5 tot 6 kleine maaltijden te eten verdeeld over de dag in plaats van 3 grote, om te voorkomen dat je maag te vol wordt en tegen de opening van je maag aan duwt. Als het niet lukt om kleine maaltijden te nemen, probeer dan je hoofdmaaltijd bij lunchtijd te nemen en 's avonds zo licht mogelijk te eten.
  • Eet langzamer
    Snel eten verhoogt de kans op brandend maagzuur. Neem kleine hapjes en kauw je eten goed, om zo je klachten te voorkomen. Speeksel neutraliseert maagzuur. Probeer te ontspannen en te genieten van je maaltijd. Het is misschien niet makkelijk, maar stress vermijden helpt om je spijsvertering op gang te houden.
  • Eet niet vlak voor het slapen
    Eet niet in de drie tot vier uur voor je naar bed gaat. Zo heeft je maag genoeg tijd om het voedsel te verteren en heb je minder kans op zure oprispingen als je gaat slapen.
  • Slaap met verhoogd hoofdeinde
    Als je vooral 's nachts last hebt van brandend maagzuur kan je het beste het hoofdeinde van het bed 10 tot 15 centimeter hoger zetten dan het voeteinde. Bijvoorbeeld door het bed op klossen te zetten. Slapen met twee of drie kussens onder je hoofd kan ook helpen, zeker in het laatste deel van je zwangerschap. De maaginhoud stroomt dan minder snel terug naar de slokdarm.
  • Buk met een rechte rug Probeer als je moet bukken met een rechte rug door de knieën te zakken en houd je bovenlichaam rechtop. Als je voorover bukt stroomt namelijk het maagsap makkelijker de slokdarm in.
  • Draag geen knellende kleding Comfortabel zijn tijdens de zwangerschap is van essentieel belang voor zowel jezelf als je baby. Rond de maag kun je daarom beter loszittende kleding dragen. Knellende kleding kan namelijk de druk op de maag vergroten, wat op zijn beurt weer leidt tot brandend maagzuur.
  • Voorkom verstopping Verstopte darmen (obstipatie) kunnen de druk op de maag vergroten, waardoor klachten verergeren. Je kunt verstopping voorkomen door vezelrijk te eten, tenminste twee liter per dag te drinken en veel te bewegen. Vezels stimuleren de werking van de darmen en zorgen voor een gemakkelijke stoelgang. Je vindt vezels in groente, fruit, peulvruchten, volkorenbrood, aardappelen, volkorenpasta en zilvervliesrijst.
  • Rennie geschikt tijdens zwangerschap
    Simpel gesteld is Rennie een maagzuurbinder die snel zijn werk doet in de maag. Rennie treedt snel in werking. Rennie zet overtollig maagzuur snel en effectief om in water en andere lichaamseigen stoffen. Je kunt het met een gerust gevoel tijdens de zwangerschap innemen*.

Rennie kan dag en nacht worden ingenomen voor snelle verlichting**. Voor ’s nachts hebben we ook Rennie Suikervrij.
Deze tips kunnen helpen om het brandende gevoel in je maag, je slokdarm, of achter je borstbeen te verminderen. Probeer ze!

*Vraag altijd je arts of apotheker om advies voordat je een geneesmiddel gaat innemen tijdens je zwangerschap. Lees voor gebruik altijd de verpakking en bijsluiter. Als klachten aanhouden of erger worden, raadpleeg dan een arts of apotheker.
**Let op: maximale dosering van 11 tabletten per etmaal mag niet overschreden worden.

Rennie® Deflatine | Rennie® Rennie® Deflatine

Lees meer
Rennie® DUO bij brandend maagzuur en zure oprispingen Rennie® DUO

Lees meer
Rennie® Sinaasappel Rennie® Sinaasappel

Lees meer
Rennie® Pepermunt| Rennie® Rennie® Pepermunt

Lees meer
Rennie® Anijs Rennie® Anijs

Lees meer
Rennie® Suikervrij | Rennie® Rennie® Suikervrij

Lees meer